Як розмовляти з дітьми про сексуальне виховання.
Нещодавно вийшов резонансний сюжет про українську виховательку, яку звільнили за “аморальні” фото в соціальних мережах. На цих фотографіях жінка в купальнику цілується зі своїм чоловіком біля моря, а також тримає келих з вином у Новорічну ніч.
По суті, такі фото є в кожному другому акаунті користувачів Instagram. Але завідувачка дитячого садка порахувала таку поведінку відсутністю “педагогічного такту”.
Користувачів соцмереж сюжет не залишив байдужим, а найбільше їх здивувала фраза завідувачки: Я розумію, що є якісь забави з чоловіками. Але тоді ми не будемо дітям говорити, що їх приніс лелека. Лелека не приніс, тому що вони бачать такі фото.
І поки відео б’є рекорди, зібравши майже мільйон переглядів, у Мережі розгорілася ціла дискусія, чи варто сучасним дітям розповідати легенди про лелек.
Ми звернулися до експерта програми “Сніданок з 1+1”, психолога Наталії Підлісної, за коментарем, як варто говорити з дітьми про сексуальне виховання, і чи говорити взагалі:
Запитання “як з’являються діти” входить до десятки найважливіших запитань періоду від 5 до 8 років. І якщо садочок або школа піклується про дитину, вони не повинні зламати і перекрутити його сексуальність, щоб у майбутньому вона могла стати повноцінною людиною. Як найпростіше її перекрутити? Обманами. Наприклад, історії про те, як лелеки приносять дітей – це історії обману. Не можна говорити дитині “виростеш – дізнаєшся”, “ти ще маленька, щоб говорити на теми сексу”. Це все множення заборон на важливу інформацію, а заборони, в свою чергу, сприяють тому, що діти можуть вирости збоченцями.
Що ж потрібно розповідати про секс?
На думку Наталі, малюкам про секс варто говорити як про процес посіву рослини. Адже все схоже – насіння в благодатний грунт. Дитина це зрозуміє і прийме.
Маленьким дітям не потрібно знати фізіологію сексу. Але їм потрібно знати, що існують стосунки, в яких люди за допомогою любові та взаємодії тіл створюють нове життя, і це дуже інтимний процес. Інтимний – значить належить цим людям. І тільки ці люди можуть вирішувати – розповідати про нього або не розповідати про нього іншим людям. Ось так, як дитина має свої секрети і сама вибирає – хто буде їх знати.
Підліткам вже необхідно знати фізіологію сексу, гігієну і ризики незахищеного статевого акту.
Крім того, психолог звертає увагу на функцію вчителя в питанні сексуальної освіти дітей. Він повинен бути здатний донести інформацію, не лякаючись, не вигадуючи небилиць і не перетворюючи сексуальне виховання на табуйовані розмови, від яких усім ніяково.
На думку Наталі Підлісної, професійна некомпетентність і непридатність вчителя може перетворити сексуальне виховання як на сексуальне розбещення, так і на сексуальне запаковування. В обох випадках учитель сприяє перекрученому розумінню, збоченому інформуванню та збоченій поведінці дитини в сьогоденні і майбутньому. І допуск до учнів повинен здійснюватися з урахуванням усіх навичок і знань вчителя і адміністратора школи, щодо сексуального виховання.