7 психологічних ефектів, які спрацьовують на мільйонах людей
1. Вплив незнайомців на поведінку людини
Спрацьовує ефект Зайонця (ефект аудиторії). Вдома Ви можете ходити в обірваній футболці, а в компанії поводите себе як леді. Але поведінка людини залежить не тільки від того, з ким вона спілкується, але й від того, наскільки багато випадкових свідків виявляється поблизу. Наприклад, чоловік може поступитись місцем в автобусі, щоб справити враження на жінку.
Як не потрапити на гачок? Час від часу ставте собі питання: “Я роблю це, щоб комусь сподобатись і справити враження, чи тому, що я справді цього хочу”?
2. В умовах цікавості до експерименту люди ведуть себе по-іншому
Спрацьовує ефект Хоторна. Умови новизни і цікавості до експерименту змушують нас діяти інакше, бути стараннішими і лояльнішими, і ми отримуємо неправильний і найчастіше сприятливий результат.
Наприклад, в супермаркеті Вам пропонують спробувати рибну пасту з новим смаком і заповнити невелику анкету. Ви високо оцінюєте новинку, а вдома розумієте, що нічого особливого в ній немає.
Як не потрапити на гачок? Намагайтесь зберігати ясність розуму і критичність мислення. Участь в будь-якому опитуванні чи експерименті не означає, що Ви повинні максимально високо оцінити продукт тільки на тій основі, що Вас визнали експертом в цьому питанні.
3. Люди краще запам’ятовують незавершені події
Спрацьовує ефект Зейгарник. Людина краще запам’ятовує матеріал або подію, яка залишилась незавершеною. Наприклад, офіціант пам’ятає про ваше замовлення, доки воно не з‘явиться на столі, а потім перемикається на інших відвідувачів. Це схоже на незавершений гештальт, коли хлопець кинув дівчину, яка вже приміряла весільні сукні в салонах.
Як не потрапити на гачок? Щоб не варитись у соці власних спогадів, будь-яку подію краще всього завершити. Хоча б у власній голові. Це допоможе не літати в хмарах і не мучити себе одвічним: “А що, якби…”.
4. Демонстративне використання дорогих товарів
Спрацьовує ефект Веблена – економічно необгрунтований попит на товари високої цінової категорії. Цей ефект часто зустрічається серед молодих людей, для яких соціальний статус має велике значення. Товари зі знижкою або за акцією сприймаються, майже, як браковані.
Як не потрапити на гачок? Якщо нова сумка від Gucci і поїздка в Туреччину потрібні Вам тільки заради розкішних фото в Instagram, то Ви вже на гачку. При купівлі будь-якої дорогої речі старайтесь чесно дати відповідь на питання: Ви платите за якість чи за престиж?
5. Ми більше симпатизуємо людям, які здійснюють помилки
Працює ефект повного провалу. Люди, які здійснюють помилки або промахи ще й іноді виглядають смішно, здаються нам привабливішими. А досконалість створює дистанцію і навіть дратує.
Як використати? Не бійтеся здатись незграбними або вчинити дурість: це зробить Вас тільки милішими і симпатичнішими. З такими людьми набагато простіше познайомитись, ніж з королями і королевами, які гордо крокують по вулиці.
6. Ми переоцінюємо увагу оточуючих до себе
Спрацьовує ефект прожектора – відчуття, що на Вас завжди усі дивляться, і бачать всі ваші промахи і помилки. Якщо дівчина забула нафарбувати одне око, вона буде щиро впевнена, що це помічають усі випадкові перехожі та сміються з неї. Команда психологів з Корнельського університету попросила групу людей одягнути футболку з безглуздим написом і оцінити, скільки людей її помітили. Оцінки піддослідних виявились у 2 рази вищими, ніж число людей, які реально звернули на це увагу.
Як не потрапити на гачок? Люди помічають наші промахи набагато рідше, ніж ми думаємо. Якщо у Вас на блузі пляма від кави, не зациклюйтесь на цьому. Подумайте: скільки уваги Ви приділяєте оточуючим людям?
7. Чим більше людей навкруги, тим менше шансів, що хтось прийде на допомогу
Спрацьовує ефект очевидця. Коли потрібна допомога і чим більше людей є навкруги, тим менш ймовірно, що хтось із них надасть цю допомогу. Якщо в одному місці знаходиться багато людей, то кожен з них вважає, що на допомогу прийде хтось інший, а тому не допомагає ніхто.
Як використати? Якщо в громадському місці Вам несподівано стало погано і потрібна допомога, постарайтесь звертатись не до натовпу, а до конкретної людини. Тоді буде більше шансів, що Вас почують.