Як зберігати спокій в будь-якій конфліктній ситуації
Ми часто відчуваємо, що у нас немає ніякого контролю над конфліктами і ситуаціями, з якими стикаємося. Ми не здатні керувати поведінкою інших людей, але зате ми завжди можемо вибрати те, яким чином ми будемо реагувати на складні обставини. Але насправді не так легко тримати себе в руках, перебуваючи навпроти людини, яка виявляє агресію, знаходиться в гніві або просто демонструє свій поганий настрій. При зіткненні з будь-якої загрозою люди природним чином відповідають на неї реакцією «бий або втікай». У такій ситуації підвищується рівень гормонів, що збільшують її активність. Це не найпотрібніша реакція в сучасному житті, але це те, з чим ми повинні навчитися справлятися.
Можна засвоїти навики зберігати спокій і вирішувати проблему виникнення розбіжностей і конфліктів здоровим способом. Це дозволить зробити обставини, що склалися, менш напруженими і допоможе уникнути погіршення ситуації і повного руйнування взаємин.
Поради психологів дозволять вам зберігати спокій незалежно від того, з якими конфліктами ви стикаєтеся.
Зробіть паузу.
Зазвичай, ми реагуємо на конфліктну ситуацію негайно: або атакою, або захистом. Але якщо ми візьмемо перед цим невелику паузу, щоб віддихатися і заспокоїти ті гормони, які заповнюють наш організм, ми зможемо відповісти більш виважено. Глибоке дихання викликає стимуляцію парасимпатичної нервової системи, що заспокоює нас. Ми так само можемо зосередитися на розслабленні будь-яких частин нашого тіла, що зазнають стресового стану, наприклад, плечей або щелеп.
Ця техніка займе всього декілька хвилин, але це дозволить нам кардинальним чином змінити своє ставлення до ситуації. Після чого ми зможемо вибрати найбільш раціональну модель поведінки, а не вести себе немов печерна людина!
Слухайте.
Багато конфліктів виникають через непорозуміння і відсутність справжнього спілкування. Коли ви дійсно слухаєте іншу людину, а не намагаєтеся відразу ж напасти на неї або захистити свою власну думку, то у вас є всі шанси, щоб досягти взаєморозуміння. Спробуйте дійсно зрозуміти, що інша людина відчуває і показати їй, що ви її чуєте.
Будьте чесними.
Найчастіше справжньою причиною суперечки між людьми виявляється зовсім не та обставина, через яку розгорівся конфлікт. Ось чому так часто невеликі сварки переростають в серйозні конфліктні ситуації. Ми можемо почати сперечатися про те, чия черга винести сміття, але потім це перетворюється на щось більше, тому що справжня причина, через яку ми сперечаємося, знаходиться в дещо іншій площині. Можливо, в цьому винне ваше почуття знеціненості або відчуття, що вам не вистачає підтримки. Але часто ми не можемо самому собі зізнатися, що ми насправді сперечаємося не через якусь дрібну проблему. Намагайтеся бути чесним по відношенню до тих речей, які дійсно турбують вас, адже поява будь-яких важливих і серйозних стосунків з іншими людьми робить вас більш відкритими і вразливими.
Зменшіть гучність свого голосу.
Гучна мова сприймається опонентом як сигнал загрози, що змушує його активізувати реакцію «бий або втікай». Одним з найпростіших способів уникнути ескалації конфлікту – це вести розмову з людиною на знижених тонах. Крім того, намагайтеся не перебивати іншу людину, так як в результаті цього у неї з’являється почуття, що її не чують. Звичайно, завжди у нас є спокуса висловити свою точку зору. Однак інша людина буде більш сприйнятливою, якщо вона відчує, що її чують і розуміють.
Подивіться на ситуацію в перспективі.
У розпалі суперечки це може бути дуже складно. Конфліктна ситуація, зазвичай, захоплює весь наш розум. Проте, якщо ви подивитеся на ситуацію збоку, то у вас вийде побачити конфлікт в перспективі. Ось чому люди іноді раптом починають сміятися в розпал конфліктної ситуації. Вони просто подивилися на неї збоку і зрозуміли, наскільки безглуздо виглядає їхня сварка. Навіть якщо конфлікт є дуже серйозним, то погляд на ситуацію в деякій перспективі дозволяє зрозуміти, що вже через місяць ця розбіжність буде нам здаватися чимось не таким вже й важливим, а через рік, швидше за все, ми і зовсім про неї не згадаємо. Крім того, ви можете згадати і, можливо, навіть озвучити якісь позитивні риси вашого опонента в сварці. І цей також дозволить запобігти подальшому наростанню конфліктної ситуації.
Уникайте нетактовної поведінки.
При спілкуванні з іншими людьми важливо зберігати повагу до них.
Доктор Джон Готтман, провідний дослідник і експерт з стосунків, визначив чотири типи поведінки, яких необхідно уникати.
До них відносяться:
критика (спілкування в стилі нападу);
неповага (образи і прояв зарозумілості);
опір (коли люди закриваються під час спілкування);
оборона (люди бачать себе в ролі жертви).
Будь-який з наведених вище типів поведінки здатний зіпсувати навіть найкращі стосунки. Завжди ставтеся до іншої людини з повагою. Якщо хтось використовує один їх перерахованих типів поведінки проти вас, постарайтеся вийти з розмови і запропонуйте продовжити обговорення, коли всі заспокояться!
Не миріться з тим, що хтось або усно, або фізично намагається образити вас. Принизлива критика і агресивна поведінка щодо відношення до особистості не прийнятна ні в якому разі і такий спосіб спілкування ніколи не зможе вирішити ситуацію.
Не використовуйте цю тактику і самі. Ви можете перемогти в суперечці, однак, ви завдасте значної шкоди вашим взаєминам. Після того, як ви втратили чиюсь повагу, дуже важко повернути її назад.
Будьте наполегливі.
Якщо ми відчуваємо себе під час конфліктної ситуації впевнено, то нам набагато простіше буде знайти вихід з неї. Уникайте надмірно пасивної поведінки і не дозволяйте вашому опоненту втоптати себе в багно. Але разом з цим не варто поводити себе надто агресивно і вороже.
Пасивно-агресивна поведінка, наприклад, відмова відповідати на дзвінки або грюкання дверима, також буде марна. Займіть однозначну позицію відповідно відношення до цього запитання. Не затягуйте минулі конфлікти. Будьте чесні в своїх почуттях і не бійтеся запитати, чого ж саме хоче інша сторона конфлікту, залишаючись при цьому відкритими для компромісу.
Залишайтеся при своїй думці.
Чи не кожен конфлікт може бути вирішений просто. Іноді кращим варіантом стане погодитися з опонентом і залишитися при своїй думці, вийшовши тим самим з нерозв’язаної ситуації. Якщо все ж конфліктна ситуація повинна бути вирішена, то іноді може знадобитися будь-яка професійна допомога, наприклад, з боку фахівця з міжнародних стосунків або менеджера з персоналу.
Фінальні думки.
В ідеальному світі ми будемо вирішувати всі конфліктні ситуації раціональним і розумним чином.
Однак в реальності ми не завжди опиняємося здатними поводитися як розумні істоти. Роблячи все можливе, щоб тримати себе в руках, ви найімовірніше досягнете саме того результату, який зробить всіх щасливими. Якщо ви, все ж дали волю своїм почуттям, просто вибачитеся перед вашим опонентом і потім обов’язково вибачте себе самі. Всі ми люди і ми не можемо поводитися правильно постійно.
Якщо ви маєте справу з людиною, яка втратила контроль над собою і стала проявляти до вас вербальну і фізичну агресію, негайно припиніть цю розмову і знайдіть когось, хто зможе підтримати вас, якщо для вас це необхідно.